skip to Main Content
021-42459 info@spmtech.ir
نویز چیست و چه تاثیری روی کابل شبکه میگذارد؟

نویز چیست و چه تاثیری روی کابل شبکه میگذارد؟

در این مقاله میخواهیم اثر نویز را بر کابل شبکه بررسی نماییم و بیشتر بدانیم که کابل های متشکل از زوج سیم های به هم تابیده در برابر نویز های محیطی چگونه عمل میکنند و روکش های کابل ها در این میان چه تاثیری دارند. همچنین انواع نویز را مورد بررسی بیشتر قرار میدهیم.

 

وجود نویز در محیط های صنعتی امری طبیعی قلمداد میشود زیرا از انواع تجهیزات فشار قوی و الکتریکی در این محیط ها استفاده میشوند. اما کابل های شبکه به میزان و شدت این نویز حساسیت دارند و حتی ممکن است باعث کاهش عملکرد و حتی باعث از دست رفتن اطلاعات و داده ها گردد. بنابراین مقاوم سازی این نوع کابل ها در برابر نویز های محیطی از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

 

نویز ها از انواع داخلی و خارجی تشکیل شده اند. نویز های داخلی ناشی از تاثیر زوج سیم های کنار هم بر همدیگر است. اما نویز های خارجی از محیط سرچشمه میگیرند و منشاء خارجی دارند.

 

نویز سفید یا گرمایی یکی از انواع نویز است که ناشی از دما می باشد این نویز در دماهای بالای صفر کلوین همواره تشکسل میگردد و راهی برای خلاصی از آن وجود ندارد. اما با مدولاسیون مناسب میتوان تاثیر آن را ناچیز نمود.

 

نویز همشنوایی یا کراس تاک cross-talk از انواع نویز داخلی است که ناشی از القای الکترو مغناطیسی است که زوج سیم های مجاور یکدیگر بر روی هم اثر متقابل میگذارند.این نویز نیز باعث کاهش کیفیت سیگنال و اعوجاج آن میگردد. به دو روش میتوان از این نوع نویز جلوگیری نمود که یکی به هم تابیدگی زوج سیم ها با فرکانس های معین و دیگری به شیلد دار کردن کابل ها و زوج سیم ها  می باشد.

 

انواع دیگری از نویز نیز وجود دارند که در سیستم های بی سیم و وایرلس بیشتر دیده میشوند. برای مثال زمانی که چندین مسیر برای ارسال و دریافت اطلاعات وجود دارند این نوع نویز ها نیز باعث اختلال در عملکرد شنونده و دریافت کننده سیگنال میشوند.

در کابل های شبکه زمانی که در زوج سیم ها نسبت به هم از کیفیت متفاوتی برخوردار باشند این نوع نویز نیز دیده میشود. این نوع نویز ناشی از تاخیر زمانی است که سگینال ها از مدیای متفاوت عبور میکنند می باشد.

 

به طور خلاصه، نمیتوان نویز را به خصوص در محیط های صنعتی و حتی آزمایشگاهی نادیده گرفت. اما با توجه به تکنیک قفس فارادی که از القای الکتریکی یعنی همان منشاء اثر نویز های محیطی بر کابل شبکه را کاهش داده و میتوان ناچیز قلمداد نمود، استفاده کرد. این تکنیک روی کابل های شبکه بوسیله شیلد و فویل دار کردن تک تک زوج سیم ها و همچنین کل کابل بطور جداگانه و استفاده از drain wire که یک سیم ممتد از ابتدا تا انتهای کابل می باشد و در طول تمام مسیر شیلد ها را به هم متصل کرده و از مقاومت الکتریکی شیلد ها می کاهد استفاده میشود.

 

این پست 0 نظر دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 10 =

Back To Top